Clubbelgium - Magazine Oostende - Juli - September 2026

11 Hoeveel zomers hebben jullie al in Oostende gespendeerd? JOLIEN: ‘Wij werken standaard in Vilvoorde, maar 2 maanden per jaar verkast zowat het hele team naar zee. We zenden uit vanop het strand van 10 tot 22u, dus als je programma in dat blok zit, werk je die maanden vanuit Oostende. Ik ben in 2010 bij Qmusic gestart en ging meteen mee, tussenin heb ik 2 jaar geskipt, dus spendeer ik mijn zomers ondertussen al 14 jaar in Oostende.’ VINCENT: ‘Ik was er bij vanaf 2012 en, ik heb het eens uitgerekend, dat is in totaal goed voor meer dan 52 weken. Langer dan een jaar dus. Een paar jaar geleden nam ik ’s zomers de ochtendshow voor mijn rekening en was ik quasi solo in Vilvoorde aan de slag, maar na enkele dagen ben ik toch nog naar zee verhuisd.’ En logeren jullie ter plekke of wordt er gependeld? JOLIEN: ‘De regel is, als je verder woont dan Gent, heb je recht op een slaapplek in Oostende. Heel wat collega’s wonen dus twee maanden samen in een huis of appartement.’ VINCENT: ‘Dat lijkt een beetje op Friends. Soms is het eens lastig – vooral als je na het werk uitgaat en toch vroeg op moet - het gaat dus met ups-and-downs.’ JOLIEN: ‘De badkamer delen met iemand die vuile wattenstaafjes laat liggen of merken dat de badkamervloer kletsnat ligt…’ VINCENT: ‘Of met een vreemde aan het ontbijt zitten omdat je collega een vakantie- lief opscharrelde. Het is altijd memorabel. Niet dat het vaak ontspoort, maar dat zijn wel de momenten die je bijblijven en waar je het jaren later nog over hebt.’ Voelt het anders om aan zee te werken? JOLIEN: ‘Naar Vilvoorde of Oostende rijden, dat is een wereld van verschil. In Oostende is iedereen in vakantiestemming, in het centrum van het land is iedereen zich kapot aan het werken en dus is je rit naar het werk helemaal anders.’ VINCENT: ‘Zodra ik aan de Kennedyrotonde kom, denk ik aha, we zijn er weer en krijg ik instant een ontspannen vakantiegevoel.’ Terwijl liveradio wel een stuk intenser is? JOLIEN: ‘We maken niet alleen radio, we maken ook connectie met onze luisteraars. Dat is een laag erbovenop en dat maakt het wel intenser. Bovendien is onze redactie er niet zo groot dus zit iedereen letterlijk samen in dezelfde container te werken.’ VINCENT: ‘Normaal kun je tussen de liedjes even achterover leunen, een artikel lezen of de volgende babbel bekijken, in het Q-Beach House sta je voortdurend aan. Want tussenin komen er mensen langs en dus praat je constant. Die contacten met je luisteraars geven veel energie, maar vragen ook veel energie en na een paar uur is je batterij wel plat.’ JOLIEN: ‘Het is hét moment om connectie te maken, mensen komen letterlijk in je studio en het is oprecht fijn om je luisteraars te leren kennen.’ VINCENT: ‘Mijn favo mensen zijn degenen die binnenstappen met de woorden ‘We zijn uit Limburg gekomen om jullie te zien.’ Daar word je toch instant gelukkig van?’ Voelt het ook voor de artiesten relaxter? VINCENT: ‘In Vilvoorde treden ze op in een blackbox en zien ze niets of niemand. COVERINTERVIEW / OOSTENDE

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE2MjE=