Negen maanden werkte Femmy Otten aan een houten versie van dit beeld: de volledige duur van haar zwangerschap. Door de tijd te nemen, kon ze ook afstand creëren. Het viel Femmy Otten op dat er relatief weinig afbeeldingen van zwangere vrouwen in de kunstgeschiedenis bestaan, zeker in de hedendaagse kunst. Ook kunst van vrouwelijke kunstenaars die moeder zijn, is ondervertegenwoordigd in de publieke ruimte.
Aan deze hernieuwde versie in marmer gaan opnieuw negen maanden precisiewerk vooraf. Het beeld werd niet gekneed door de blik van een man. Haar naaktheid is niet erotisch, maar ontwapent. Zonder de ballast van kledij zijn we allen gelijk: een troostende gedachte. Je voelt de zachtheid en liefde die de kunstenaar in de uitvoering stak.
In tegenstelling tot een klassiek beeld, staat het niet op een sokkel. Met haar hand raakt de vrouw het wateroppervlak aan. Zo wordt het water als een fluïde sokkel. De vrouw ligt in een erg ongemakkelijke houding. Ze heeft precies een blok aan haar been: aan haar voeten bevindt zich een warboel aan lichaamsdelen. Tegelijk lijkt het alsof ze dit alles in evenwicht houdt. De moederfiguur bezit de oerkracht van het leven geven en is terzelfdertijd ook kwetsbaar.
Kunstenaar: Femmy Otten
Materiaal: marmer
Afmetingen: 320 cm × 114 cm × 141 cm