Menu

U bent hier

Le Bassin in 5 vragen

“Weinig gasten beseffen dat ze zeetong niet zomaar het hele jaar door kunnen eten –tijdens bepaalde maanden schiet tong kuit – maar als je uitlegt dat je enkel een bepaalde kwaliteit wil serveren en je kunt hen een smaakvol alternatief voorschotelen, dan heb je gescoord.”

Wie vooruit wil moet vernieuwen en durven. Die ondernemersattitude zit er stevig ingebakken bij horecaprofessionals Tom Vanhaecke en Elsie Bruynoghe. Terwijl het koppel in 2007 in eerste instantie op zoek was naar een restaurant, stootten Tom en Elsie op een brasserie waaraan een hotel gekoppeld was. 12 jaar later is het tijd voor een nieuwe stap. Na een grondige renovatie wordt het aantal kamers in familiehotel Le Bassin tegen mei 2020 aanzienlijk uitgebreid en ook het gelijkvloers krijgt er een lobby, vergaderzaal en eetbar met chill-out zone bij. Vijf vragen voor Tom en Elsie.

Hoe lang zit de horecakriebel al in jouw bloed, Tom? 

‘Op 6-jarige leeftijd verkondigde ik al aan iedereen die het wilde horen dat ik kok zou worden. Ongewoon was dat niet, aangezien mijn ouders toen als zelfstandigen werkten en zij mij in het weekend naar mijn grootmoeder brachten die gepassioneerd was door lekker eten. Per maaltijd zorgde ze steevast voor een voorgerecht (of soep), een hoofdgerecht en een dessertje. Ik stond haar maar wat graag bij tijdens de voorbereidingen; je zou eigenlijk wel kunnen stellen dat het haar schuld is dat ik in de horeca ben gerold. Vandaag is mijn grootmoeder 94 en komt ze 3 à 4 keer per jaar langs in het hotel. Dan wil ze nog steeds haar handen uit de mouwen steken tijdens de mise-en-place. Koken en mensen een goed gevoel geven is haar én ons lang leven. Het is geen toeval dat ik Elsie in de horeca heb ontmoet (lacht).’

In 2007 namen jullie een hotelrestaurant over in Oostende, hoe verliep dat toen voor jullie? 

‘Aangezien Elsie en ik tot dan geen enkele hotelervaring opgedaan hadden, was dat aspect totaal nieuw voor ons. Dat we ons moesten heruitvinden, beschouwden we als een grote uitdaging. Ook vandaag willen we blijven groeien. Na de verbouwingen zullen hier straks 90 gasten tegelijk kunnen logeren, voor hen moeten we dus ook in een passend food & beverage-aanbod kunnen voorzien. Eigenlijk prijs ik me nog elke dag gelukkig dat we 12 jaar geleden voor Oostende hebben gekozen – terwijl we toen twijfelden of er elders geen beter ondernemersklimaat heerste. We hebben familieleden met zaken in andere kustgemeenten en Oostende is in onze ogen de nummer één van de Belgische kust. Of het nu winter of zomer is: hier is altijd beweging. Iedereen vindt er wel iets naar zijn of haar zin.’

Hoe ziet een reguliere werkdag eruit voor jullie? 

‘Elsie arriveert meestal rond 07u30 aan de receptie en nadat ik onze jongste dochter naar school heb gebracht, vertrek ik ook naar Le Bassin. Ik sta zelf 3 dagen per week full-time in de keuken, de overige dagen spring ik bij waar dat nodig is. Mijn vrouw wisselt haar shifts in het hotel af met haar rol als gastvrouw van de brasserie. Voor ons is dat alternerend systeem pure logica en we merken ook dat ons personeel zich daarin kan vinden. Sommigen werken hier al langer dan 10 jaar – onze chef Christine De Groote werkt al 18 jaar voor ons – die stabiliteit heb je als ondernemer nodig. Zonder vaste equipe staan we nergens. We weten perfect wat we aan elkaar hebben en kennen elkaars kleine kantjes; dat hoort er allemaal bij als je 7/7 open bent (knipoogt). Behalve mijn broer Nick Vanhaecke – die voor de drankenselectie verantwoordelijk is en de zaal mee helpt managen – helpen onze kinderen soms al mee in Le Bassin. Een vrij moment komt dan ook meestal onverwacht; wanneer het kan. Elsie gaat graag fietsen met haar vader; ze leggen gemakkelijk afstanden tot 70km per dag af en ik ga me uitleven met de padel of we maken samen met de kinderen een lange wandeling over het strand.’

Op welke vlakken onderscheidt Le Bassin zich van andere hotels of restaurants? 

‘Wij kunnen echt wel zeggen dat ons hotel heel wat vaste gasten heeft. Bepaalde gasten beschouwen we intussen als familieleden. De mix tussen toeristen die vanaf het station toevallig op ons terras aan de kaai belanden en anderzijds vaste gasten en locals is bijzonder boeiend. Bij ons kan je eten, slapen en drinken op dezelfde locatie: vooral in de winter, wanneer het buiten waait en regent, is dat een ongelofelijk pluspunt én unicum. Het feit dat Elsie en ik de vaste gezichten van Le Bassin zijn, helpt natuurlijk ook. Dat persoonlijk contact bij de check-in of in de brasserie stelt iedereen op prijs. We hebben er ook steeds een punt van gemaakt om lokale streekproducten in ons restaurant te serveren. Zo werken we samen met een garnaalvisser die zijn vangst elke dag vers aan huis levert en waarvan onze chef Christine verse garnaalkroketten maakt. Durven we die van de kaart te halen, regent het meteen klachten, daar mag je zeker van zijn. We schrikken er zelfs soms van wanneer gasten uit Limburg of Antwerpen vertellen dat ze speciaal voor onze kroketten naar Oostende reizen. De kaart van onze brasserie richt zich hoofdzakelijk op de viskeuken. Als ambassadeur van de North Sea Chefs staat er elke dag een lunch met bijvangst op het menu en die formule slaat aan. Al blijven onze klassiekers als bouillabaisse of gegratineerde Noordzeevis het meest bekoren. Samen met Christine houd ik ook de seizoenskalender van de verschillende vissoorten in de gaten. Weinig gasten beseffen dat ze zeetong niet zomaar het hele jaar door kunnen eten – tijdens bepaalde maanden schiet tong kuit – maar als je uitlegt dat je enkel een bepaalde kwaliteit wil serveren en je kunt hen een smaakvol alternatief voorschotelen, dan heb je gescoord.’

Hoe luidt jullie levensmotto? 

‘Wees gelukkig met hetgeen wat je dagelijks doet en geniet van de kleine dingen in het leven. Ik ben nooit jaloers op gasten die kunnen genieten terwijl wij werken of collega’s die op een grotere schaal ondernemen. Ik koester mijn gezin en prijs me gelukkig met het parcours dat we tot op vandaag al hebben afgelegd. The best is yet to come! Wanneer we verlof nemen, staan we de laatste dagen van onze vakantie zelfs te springen om er opnieuw te mogen invliegen. Die drive is vaak sterker dan onszelf.’

Praktisch

Nice to know: What’s cooking?

Op het gelijkvloers wordt de ruimte van de brasserie uitgebreid met o.a. een barzone waar je terecht zal kunnen voor kleine bites, een ruime selectie aan topwijnen, de betere aperitieven en digestieven. Net zoals in de brasserie zullen planten – zo wordt er ook een binnentuin in de nieuwe zone voorzien – en een optimale lichtinval een belangrijke rol spelen. De grote ruimte wordt verdeeld in afzonderlijke hoekjes met verschillende sferen. Ook de materiaalkeuze met hout en fluweel moet gasten ertoe aanzetten om te relaxen en ontspannen. De bar en brasserie zullen bovendien met elkaar in contact staan zodat gasten voorafgaand of aansluitend op hun bezoek aan de brasserie hier een lekker glas kunnen drinken.

Geen enkel culinair verhaal missen?

Wil je als eerste op de hoogte zijn van nieuwe zaken, artikels lezen over Oostendse restaurants en culinair Oostende beter leren kennen? Volg Food'Oostende dan! 

Facebook: www.facebook.com/foodoostende

Instagram: www.instagram.com/foodoostende

Vertel het verder