U bent hier

HoReCa-experts coachen Oostendse restaurants

Toerisme Oostende roept een onafhankelijke commissie in het leven om de Oostendse restaurants te coachen. De experts zullen de restaurants beoordelen en aanbevelingen maken. De coaching door deze experts is volledig gratis aangeboden aan de restaurants. Alle Oostendse restaurants kunnen zich kandidaat stellen om deel te nemen aan dit traject, met extra communicatie als bonus.

 

JURY

 

Rani De Coninck, vooral bekend als tv-presentatrice. Rani presenteerde tal van programma’s zoals “De Droomfabriek” en “Het verstand van Vlaanderen”.  Ongetwijfeld kennen de meeste mensen haar als het gezicht van het VTM-programma “Mijn restaurant”.  Met dit programma deed ze heel veel ervaring op in het begeleiden van restaurants die onder leiding van een vakkundige jury er naar streefden een zo hoog mogelijke kwaliteit te bereiken.

Filip Deschacht is uitbater van het sfeervolle B&B Huyze Elimonica te Oostende. Filip heeft al een gevulde carrière in de horeca erop zitten.  Zo was hij maître d’hôtel in 4 verschillende sterrenrestaurants in Bergen, Gent, Antwerpen en Brussel.  Later werd hij mede-eigenaar van de sterrenzaak Vatelli in Antwerpen.  Op vandaag staat zijn B&B o.a. bekend voor haar comfort en klantvriendelijkheid.

Joachim Boudens, Oostendenaar, verkozen tot “Sommelier of the Year in 2010” en samen met Gert de Mangeleer eigenaar van het driesterrenrestaurant Hertog Jan. Na zijn opleiding bij Hotelschool Ter Groene Poorte startte zijn carrière onmiddellijk succesvol met de titels Young Sommelier award of Excellence 2002 en First Sommelier of Belgium "Prix Prosper Montagné" in 2004.  Joachim is niet alleen sommelier maar representeert de top qua klantvriendelijkheid en kwaliteit met zijn restaurant Hertog Jan***.  Hij heeft eveneens ervaring in HO.RE.CA. consulting op het vlak van service, hospitality, het creëren van nieuwe concepten en kwaliteitscontrole. 

Tommy Van den Brandt, interieurarchitect bij Another Office.  Tommy heeft ervaring in inrichting van Ho.re.ca.-zaken en is eveneens Oostendenaar.  Horeca ligt hem na aan het hart gezien zijn moeder jaren Restaurant Auteuil op de zeedijk uitbaatte.  Met zijn kantoor Another Office benaderen ze de verschillende projecten steeds met de visie : “First concept, then design”.

KWALITEITSTRAJECT

 

Bij haar bezoek zal de commissie luisteren naar het concept van het restaurant en beoordelen in hoeverre het restaurant de kwaliteitstoets van diverse criteria doorstaat.  

  • kwaliteit van het menu,
  • de wijnkaart,  
  • de klantvriendelijkheid,
  • hygiëne,
  • de inrichting,
  • de prijs/kwaliteitsverhouding

De commissie maakt een intern rapport met aanbevelingen voor de restauranthouder.   

Indien het restaurant de kwaliteitstoets doorstaat wordt het opgenomen in een ruim communicatieplatform van Toerisme Oostende waarbij het restaurant kan rekenen op free publicity via specials in magazines of kranten, via nieuwsbrieven,  via de website visitoostende.be waar het naar voor geschoven wordt als “restaurant van de maand”.  Daarnaast wordt het restaurant ook opgenomen in een persparcours met internationale bloggers. Teneinde de kwaliteit van het restaurant te blijven toetsen zal Toerisme Oostende ook  “Mysterie visits” laten uitvoeren. Hierbij zal het restaurant op onaangekondigde momenten bezoek krijgen van een “Mysterie Guest” die het restaurant zal beoordelen op dezelfde criteria.  

 

Deze restaurantactie werd opgezet in nauw overleg met Ho.re.ca Middenkust.

 

Vertel het verder

Niets missen van Oostende? Wij houden je graag op de hoogte

  • Unieke eet- & drinkadresjes
  • Alle nieuwtjes over evenementen en bezienswaardigheden
  • Maak kans op leuke Oostende-prijzen